Connect with us

Hiburan

“Kesian minah dia tkut xde sape peduli, makin tkutkan dia” – Netizen

Published

on

Apabila kita sudah punyai anak, kita haruslah memahami apa kehendak mereka sebenarnya. Sebagai ibu bapa, kita harus memahami gerak geri anak-anak kerana kadang kala ada antara anak-anak kita yang tidak reti untuk luahkan melalui kata-kata. Jika mereka suka dengan apa yang mereka lakukan, kita seharusnya memberi motivasi pada mereka untuk teruskan. Jika mereka tidak menyukai sesuatu, kita sebagai ibu jangan pula memaksa dan mendesak mereka untuk lakukan atau menghadapinya.

Seperti kita ketahui, Dato’ Aliff Syukri sudahpun punyai 6 orang anak dalam keluarganya. 3 daripada mereka masih kecil-kecil lagi dimana dibawah lingkungan 5 tahun termasuk lah anaknya yang bernama Aminah.

Setiap anak pasti berlainan berani dan takutnya. Hanya kita sebagai ibu bapa harus ambil kira perkara ini supaya tidak melarat hingga mengubah personaliti mereka. Baru-baru ini, Dato’ Aliff berkongsi sebuah video dimana beliau mula membela kambing pula di rumahnya.

Di dalam video tersebut, Dato’ Aliff dilihat seperti meluangkan masanya bersama keluarga bermain dengan kambing peliharaannya. Namun, dilihat juga ada antara anak-anaknya yang sangat takut apabila melihat kambing tersebut termasuklah Minah. Minah kelihatan sungguh ketaakutan namun Dato’ Aliff kata anaknya itu hanya mengada-ngada sahaja.

Netizen sangat kasihan terhadap Minah kerana Minah masih kecil untuk berada dalam ketaakutan sebegitu. Ada juga netizen yang berkata mereka tidak setuju dengan tindakan Dato’ terhadap Minah.

Ini kerana kita tidak seharusnya memaksa anak menyukai sesuatu yang mereka taakuti kerana kita tidak akan tahu jika perasaan taakut itu dapat membuat budak kecil demam atau lebih teruuk trauuma.

Kadang kala netizen-netizen bukan mengecam mana. Mereka kadang kala mahu berikan nasihat sahaja demi kebaikan orang seperti Dato’ Aliff. Tambahan pula tentang isu anak, kita harus dengari nasihat-nasihat ini supaya kita dapat fahami lebih mendalami tentang anak kita sendiri.

Artikel ini disediakan oleh Oh Puyu. Sebarang C0PY P4STE tanpa kebenaran, rep0rt untuk c0pyright akan dikenakan.

Facebook

Trending

error: Siapa Copy akan report copyright!