Tiba2 pak mertua datang dari arah belakang tendang terus belakang suami, dia jerkah Hanan- Isteri Bravo Bahagian 3

Foto sekadar hiasan. Hai salam semua, pertama aku nak minta pasal episod 2 aku tak dapat nak habiskan sbb tak tahan sebak nak menaip lagi.. Aku nangis sepuas puas nya selpas itu.. terima kasih atas komen2 yang membina seperti KAK SHIMA ERIN, dan juga Huzainun Abu. ” Nk komen cm mana ea somi dia nk numpang senang ja kt bini dia ps tu nipu mok dia pulak dn kluaga eeee apa punya somi ni biak dia ahh hang ada kejaya hang p ambik balik keto tu yg dia lagak kt mak hanan baru dia rasa na hang dok biak dia ngn hanan numpang senang tu bukan somi tu jantan tk kenang budi ps hang pikik habis2 na jgn dok sedih na allah ado hang bebanyak doa na supaya hang tabah dia pun dh bekawin x pe hang pikik diri hang ja ps ni sambung na ceto cik baca seronok nank thu apa belaku kt somi hang “- SHIMA ERIN

” Dah 3 tahun berkahwin,maknanya puan isteri ke-2,dari cerita nie isteri 1 lah yang teraniaya,berjauhan dgn suami dan berkrban perasaan.selesai dgn cara rasional ambik masa bertenang,muhasabah diri…bijak membuat pilihan untuk bahagia dunia dan akhirat.” HUZAINUN ABU

Terima kasih diucapkan tak terhingga kepada anda berdua memberi semangat untuk saya menulis sambungan ini..

Throwback last episod, siapa yang belum baca, bahagian 1 dan 2, korang boleh baca di ruangan komen

Aku keluar dari rumah puaka tu tanpa salam mak Hanan, aku pegang tangan adik aku erat2 pergi ke motosikal sambil menangis.

Suami: Arghhh.. tunggu sayanggg.. tungguu.. abg akan jelaskan semua ni.. tunggu.

Aku endahkan percakapan suami pergi ke mtosikal. Adik start moto dengan terketar2 mungkin terkejut dengar berita ni dari mulut mak Hanan.. Adik pulas laju mtosikal pergi ke rumah. Seperti ketakutan malam tu. Malapetaka apakah malam ni?

Allah itu Maha Adil, Dia tunjuk kebenaran selama aku berkahwin 2 tahun ini. Mungkin inilah hikmah kami masih belum mempunyai cahaya mata. Segala dolak dalik suami ini terjawab tapi masih tergantung dengan alasan yang akan diberi oleh dia. Aku tak mampu terima kenyataan! Aku tak mampu terima semua ini.

Lepas sampai dkt rumah mak mertua aku malam tu, memang kecoh la sampai sahur. Suami pun turut sampai dengan Hanan. Aku lari dapat kan mak dalam bilik. Aku jerit aku nangis dekat pangkuan peha mak mertua aku. Aku cekup muka dekat baju kelawar dia sampai basah.

Mak usap kepala dan tnya aku “awat ni??”

Mak: Awat ni Som kak hg ni? Abg hg mana? Laki dia p mana?

Som: Maaakk.. Kami p umah kak hanan tadi.. mak nk tau dak apa da jadi?

Mak: Awat? Pasaipa ni?

Som: Abg da kahwin dgn kak Hanan 3 tahun lepas lagi da maaaakkkk…

Mak: Allah… Allah.. Allhauakbar..

Aku masih menangis dalam pluukan mak.. aku tak mampu berkata2 selepas kejadian yg jadi depan mata aku! Tak sangka benda ni jadi kt atas diri aku. Mak masih mengusap kepala aku sambil istighfar..

Mak: P Panggil ayah hg sat.. Abg hg p mana? Call dia sekarang Som! Sampai ati dia wt lagu ni!

Som berlalu mencari ayah, aku angkat kepala tengok muka mak, hanya kata kata ini sahaja yg keluar ” Saya tak kuat mak hadapi semua ni, abg tipu saya ”

Sabar aku pun ada had, sabar aku sudah tiada kali ni, hari tu kantoi sekali membawa kan cerita sebenar hubungan mereka berdua.. Kepala aku kosong tak boleh nk fikir macam mana lagi aku harus hadapi..

Tiba tiba suami tercegat depan pintu dengan Hanan. Aku bangkit dari riba mak aku. Aku dduk seolah tiada apa2. Aku ingin penjelasan suami sahaja.

Suami: Maafkan sy mak.. Selama ni abg tipu mak.. Maafkan abg mak.. Abg belakang kan mak buat keputusan..

Suami sujud dekat kaki mak, memang nampak dia serius memohon maaf, dia merayu dekat mak dia. Lepas tu turn aku..

Suami: Maafkan saya ayng.. Maafkan abg, abg tipu ayng selama ni.. Cakaplah apa pun abg nk minta maaf kt ayng.. abg bersalah sgt..

Mak dan aku diam tergmama tiba tiba Hanan masuk dalam bilik Mak.. Sepatah apa pun kami tak cakap..

Hanan: Mak… Yani.. Tolong maafkan Hanan.. Hanan berdosa.. Hanan da luukakan hati ramai ornag dalam rumah ni

Tiba tiba pak mertua aku datang dari arah belakag tendang tros belakang suami, dia jerkah Hanan ” Hg p dok sana”!!
Keadaan jadi lagi kelam kabut time tu sbb pak mentua aku ni kepala angin. Dia pkul suami depan mak dan aku sambil ckp..

Pak mentua: Apa hg buat da ni abg ha?!! Hg saja nk sorok dr kami ka apa ni! Aku bela hg dari kecik smpai besaq lagu ni hg balas kami balik ka! Hg saja nk bg ayaq muka kami jatuh ka!

Suami: Maafkan cek pak, Cek tao cek salah.. Maafkan cek pak.. Tolong lah terima Hanan sbgai isteri cek pak..

Pak mentua: Hg ni btoi ka dak ni? Hg nk boh mana Yani? Dgn Hanan lg? Awat cukup kaya da ka hg ni sara sampai 2 bini troih.. Aku tak mau masuk campuq hal ni.. Hg minta izin kt Yani, Mintak maap kt dia.. Hg troih trang ngn dia.. Baru aku terima

Air mata jantan suami jatuh malam tu, lepas dgr ayah dia cakap cmtu dia datang pujuk aku sbelah mak. Mak sambil mengusap kepala dan belakang badan aku suruh byk istighfar dan bersabar dalam buat keputusan. Aku diam dan tenung mata suami malam tu.

Suami c1um dan pegang tangan aku minta maaf sambil nk pluk aku. Aku tepis bnyk kali, aku tak relakan dia buat mcm tu selepas hatiku hncur mlm tu.

Suami: Maafkan abg syng.. Abg bersalah.. Sebelum abg kahwini Yani, abg dah berkahwin dulu dengan Hanan, tp abg rahsiakan sbb time tu kita masih dalam ikatan pertunagan. Abg tak nak family abg tahu abg da berkahwin, sebb abg da suruh mak masuk pinang Yani time tu..

Suami: Memang salah abg tak berterus teerang time kita bertunang.. Abg tak sanggup nk lepaskan ayng time tu.. Abg rasa sayang sgt dkt ayng time tu.. Hanan tahu semua ni.. Dia cinta pertama abg.. Abg da janji dgn dia dr zaman persekolahan lagi nk kahwini dia.. seperti jnji abg kahwini Yani..

Suami: Abg berslah dlm hal ni, hukum la abg mcm mn sekali pun, Yani maafkanlah abg.. Abg merayu.. Tolong Yani.. Terima Hanan..

Aku lap air mata aku , aku kesat semua air mata.. sambil nafas tersedu2 aku suruh suami panggil Hanan masuk dalam bilik mak sekali.. Time ni da pkul 12.30 malam da.. Time ayah adik2 semua masuk sekali dalam bilik nk dgr apa yg aku cakap..

Aku: Tergamak abg buat kt Yani mcm ni.. Tak mustahil abg akan buat dekat Hanan benda yg sama abg buat dekat Yani..

Time ni Hanan da bekerut dahi, mcm tak percaya dekat suami, lpas tu dia tunduk je. Aku sambung lagi.

Aku: Abg suami yg tak de perasaan, selama ni sy bkrban demi abg wang ringgit, kasih sayang, sy macam tak percaya apa yg abg buat.. Ini keluarga sy belum tahu lg apa yg abg buat dkt sy..

Aku: Hati sy hancur bang.. Hncur sgt2.. Abg tak perlu minta maaf dgn saya.. Abg suami.. Abg ada ego.. Sy cuma mohon abg lepaskan saya.. Tolong lepaskan saya baru hati sy akan tenteram.. 2 tahun sy ditipu oleh suami sektil sbntal dgn sya..

Aku: Sy tahu kemampuan abg, sy thu kewangan abg, abg tak mampu nk jaga 2 bini, lebih abg jaga Hanan sorang je.. Abg lepaskan sy secara elok..

Suami: Tak.. tak mungkin.. abg syngkan Yani..

Aku: Kalau sayang tak kan menipu abg.. Pernah ke sy menipu abg? Pernah ayah tipu mak slma mereka hidup ? Pernah ke? Saya mahu abg lepaskan sy…

Suami hanya gelengkan kepala, mak dan ayah berada diblakng ku, mak sambil tu mengusap blkang badan aku suruh bnyk istiftigfar dan bersabar.. Hanan pula hanya tertunduk.. Habis semua lakonan korang selama ni kantoi malam ni

Semua merayu rayu malam tu maaf.. Dan dia tak nak crai kan aku.. Tapi aku fikir sehabis baik lebih aku undur diri dari aku teruskan bukan hadir dgn keihklasan hati. Nnti ia lebih menykitkan hati lagi.. Aku tak nak jadi isteri yg derhaka sepanjang hidup aku dgn dia..

Walaupun dia tak nak lepaskan aku, lepas raya ni aku akan failkan pencraian tak sehaluan. Sekarang tinggal aku sorang je dlm rumah ni, berbuka bersahur sorang, suami bawa Hanan ke Kl dan sewa rumah lain. Hati aku kosong sgt. Hnya doa dalam solat penenang jiwa aku.

Aku mohon para pembaca semua doakan urusan k3s pncraian aku dipermudakan lepas raya nnt. Tapi raya ni aku tetap balik Kedah juga kampung suami, sbb da berjanji dgn mak dn ayah sana. Aku datang, tp aku datang dgn family sblah aku.

Semoga kita sama2 dilindungi dan diberkati olehNya selalu.. Sebarang komen para pembaca amat dialuukan aluukan di ruang komen, dan kalau ada masa saya akan reply dalam luahan seterusnya..Assalamualaikum

Sumber : Dunia Kini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*