“Saya sempat kucup jen4zah, wajahnya sangat cantik, bercahaya cerah, sangat wangi semerbak sangat” – Perkongsian dari sahabat Arrwah Faziani

SubhanaAllah, sangat teruja min baca satu persatu perkongsian dari seorang sahabat di ruangan page miliknya tentang sikap baik dan bertapa mulianya sikap Puan Faziani semasa hayatnya. Perkongsian ini juga mendapat reaksi yang positif dari netizen. Melalui perkongsian ini juga, mereka berkata yang jen4zah terlalu wangi, wajah bercahaya, cerah sangat cantik dan bila ciium sangat wangi semerbak. Jom kita baca perkongsian ini di bawah.

[KEM4 TIAN YANG MENGHIDUPKAN]

DERMAWAN ZUHUD – FAZIANI ROHBAN AHMAD

Assalamualaikum,

Salam takziah dari kami BOX26. Arrwah adalah sahabat sekampung kami, Kampung Pasir Pekan , Kelantan.

alfatihah utk arrwah kak ni , baba dan orang2 yang telah mendahului kita.

Saya sempat kucup jen4zah, wajahnya sangat cantik, bercahaya cerah, kuning kekuningan, sangat wangi semerbak sangat tenang diperbaringan.

Arw4h mn1ggal kerana kem4 langan dalam keadaan berpuasa dibulan ramadhan pertengahan, fasa keampunan dan dalam perjalanan menyerahkan zakat ke pondok tahfiz di Pattani.

So semalam sempat ziarah dan bersembang dengan adik arrwah , Faradilla Rohban Ahmad dan Anak arw4h yg sulong, Iqbar Hakim atau abe.

Saya nak kongsi kebaikan yg ar wah ni buat supaya menjadi teladan kita semua.. Dermawan yang zuhud.

1) Arrwah sudah tahu akan pemergiannya, ar wah sangat rindukan arrwah abahnya, sehinggakan dia memanggil Tahlil 40 Hari tanpa henti bermula dari hari dia men1ggal..Dan beliau menempah yasin lebih sekali ganda dari asal , sebab dia cakap ramai orang nak datang nnt.

2) Arw4h sudah berpesan2 kepada seluruh adik beradik jika ketiadaan arw4h nanti apa yang perlu dibuat dalam majlis buka puasa bersama keluarganya di KL.

3) Arrwah sudah menempah telekung solat yang sangat banyak untuk diagihkan, sehingga terpaksa stop tepi jalan buat agihan dari beliau sendiri.

4) Berlambak2 stok sedekah spt beg,biskut,pakaian raya, telekung, yang diorder sampai dan perlu diagihkan, now adik2nya menguruskan. Bayangkan bila beliau buat semua ini sendiri tanpa diketahui oleh sesiapa pun.

5) Banyak transaksi dalam bank, yang disalurkan kepada individu2 pada setiap bulan yang bukan bayaran gaji. Means sedekah beliau yg tiada siapa tahu hanya selepas mereka semak penyata2 bank.

6) Arr wah memang mengadu sangat penat, terlampau penat tapi Arrwah pentingkan kelangsungan hidup adik beradik, anak2, dan kebajikan staff2 serta orang sekeliling. Jika dia tidak buat dan kuat, apa nasib orang lain nanti? .

7) Arrwah gandakan 3 kali ganda sedekah jariahnya pada bulan puasa tahun ini berbanding tahun2 sebelumnya. Zakat yang diberikan terlampau banyak dan beliau terpaksa arahkan adiknya utk membantu buat agihan.

Arrwah berjaya islamkan seorang pekerja philipines yang tertarik dengan Akhlak dan kebaikan arwh sewaktu menjadi majikan. Allahu.

9) Arwh akan memberikan sedeqah2 kepada mana2 pondok yang beliau temui dan memang arwh ada pondok sendiri di bentong.

10) Arw4h sangat suka membantu rakan2 sekampung atau orang lain berbisnes, beliau akan order biskut2 raya yang dijual oleh kenalan2nya , beli untuk bantu orang dan kemudiannya disedekah kepada orang lain.

11) Arw4h sudah order beribu kampit beras untuk agihan pada bulan puasa ini sahaja dan padanya masih tidak mencukupi.

12) Arrwah sangat gemar meraikan anak2 yatim dan orang2 susah, sebelum dia men1ggal arrwah sempat ke Indonesia meraikan 2500 rakyat indonesia utk berbuka puasa dan beberapa buah anak yatim yang sudah dijadualkan di Malaysia juga.

13) Ar wah seorang yang low key tidak menonjol kebaikannya dimedia, namun mungkin kerana ikhlasnya hati, Allah pancarkan segala kebaikan arrwah untuk kita semua berfikir.

14) Arrwah sangat mengambil berat sehinggalah ke nyawa terakhir akan kebajikan pekerja, orang susah, anak yatim , adik beradiknya.

15) Arrwah memang membela betul2 nasib pekerja2nya yang rata2 hanya orang susah. Bukan hanya dibayar gaji malah seluruh keluarga pekerjanya akan disara oleh beliau. Jika ada yang saa kit atau men1ggal, pasti keluarga itu akan ditanggung seumur hidup.

16) Beliau pernah bawa pekerja2 serta keluarga pekerja untuk tunaikan umrah bersama2, bukan hanya mereka tapi juga ibubapa pekerja tersebut. pekerja ini bukan tahupun untuk memalu canang kebaikan arrwah sebab mereka orang susah dan bukan rakyat malaysia. Terutama bibik2 arrwah.

17) Rumahnya sentiasa terbuka untuk orang kampung dan keluarga untuk datang bertandang , tumpang mandi kolam , sebab bagi beliau biarlah orang lain tumpang rasa apa yang dia ada.

18) Ada banyak rumah2 anak yatim dan tahfiz yang sudah diarahkan oleh arw4h untuk dibantu sampai bila2 oleh arw4h.

Kak Ni, sejak dari oghe kecik org saksikan kak ni memang tidak lokek tidak sombong suka bantu, dan tak ada beza pun bila kakni bergelar jutawan. Kak ni tetap Kak ni yang kami kenal.

Damailah kak ni diSana bersama para soleh para syuhada’ para anbiya, semoga segala amalan kak ni diterima , kami yakin syurgalah buat kak Ni.

SubhanaAllah sangat mulia hati arw4h Puan Faziani mengifazkan hartanya untuk orang orang memerluukan sangat baik budi pekertinya sehingga semua orang yang mengenalinya tidak berhenti bercakap tentang kebaikan beliau. Melalui ruangan facebooknya juga sebelum kejadian itu berlaku beliau ada menasihati supaya sentiasa membantu orang memerluukan.

Puan Faziani pernah berkata perbuatan baik sesama manusia ini bukan saja memberi kelebihan kepada si penerima. Ia juga adalah untuk penjagaan diri sendiri daripada sifat-sifat yang ditegah Allah

“Perbuatan bantu-membantu ini membolehkan kami sendiri belajar untuk tidak berkira. Ia juga akan menjauhkan si pemberi daripada manusia yang mempunyai perasaan khianat dan dengki terhadap apa-apa pencapaian dan pemberian Allah yang kami terima.

“Saya yakin doa-doa penerima bantuan kami lah yang selalu mengiringi perjalanan kehidupan kami di Dnars. Di antara mereka adalah golongan orang susah, ibu tunggal, anak yatim dan warga kurang upaya (OKU).

“Mereka memerluukan bantuan sesuap nasi. Daripada hasil perniagaan kami, kami cuba membantu seramai boleh dan sebaiknya hanya kami dan Allah saja yang tahu,” ulas arrwah.

Apa komen ntizen :

Siti Robah : Cerita arrwah patut dibukukan..cerita dari dia kecil smp la ke akhir hayat..arrwah ni lain dari biasa..ramai yg kaya di dunia ni tapi tak ramai yg sanggup bagi apa yg mereka ada..tu yg sgt luar biasa

Unna Layla : Indahnya peribadi arrwah…seronok baca..moga dapat juga kita amalkan…ikut kemampuan kita..yaa Rabb…moga husnul khotimah hendakNya faziani rohban ahmad..aamiin

Nurul Akma Rushdi : Allah…cemburunya….sebagai seorg mslim itu lah matlamat mencari duit…supaya dapat berbuat amal jariah sebanyak mungkin…supaya dapat sedekah sebanyak mungkin..supaya dapat keluarkan zakat sebanyak mungkin…sungguh aku cemburu dgn amal2 yg dia buat….pertama kali aku cemburu pada jutawan wanita sampai mcm ni sekali…

Oh helmi : bkan kcntikan jd ingtan..tp hnya kebaikan mnjdi kenangan..itu lh kbhgiaan kekal shingga mnanti masa utk d soal..smga dtmptkn dlm klngn hmbaNya yg d rindu oleh pnghuni lngit..

Norhayati : Arrwah sungguh mulia sikapnya terbaik dlm perbuatan terpuji.terlalu bermurah hati mementingkan kebajikan & keperluan org yg krg berkemampuan.semoga aruwah ditempatkn bersama klgn org yg briman. Aamiinx3 yaa rob..

Syaduharraz bundle: Kem4tian yg amat di cemburui oleh sume org.. Al fatihah kak ani. Wlupn sy xknal kak ani, tp bile dgr brita kem4tian kak ani, buat sy rs sebak n rs kehilangn. Btl la kate org jika seseorg tu org yg baik, bile die pegi kte akn rs kehilangn. Wlupn sbnrnye kte xkenal pn beliau ngn lebih rapat.

Sumber : Fb page BOX 26

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*