Mak mertua selalu terjah blik nak pinjam toilet, aku hairan lepas guna smpai berlendir. Bila aku kunci pintu dia hentak2

Gambar sekadar hiasan. Salam min. . Aku ingin bercerita dan bertanya pendapat. Lepas kahwin, aku duduk sekali dgn keluarga mentua. SIL aku ada 7 orang dan semuanya perempuan. Total semua 11 orang serumah termasuk FIL dan MIL. Ini antara krlsis yg berlaku tinggal sebumbung dengan mereka.1) FIL aku tak bagi suami pindah sebab suami sorang anak lelaki dan FIL aku ada skit jntung. Aku faham orang tua bila skit memang dia nk bermanja dengan anak. Nak pindah duduk dekat2 pun FIL mcm terasa hati juga. Kalau dia nak m4ti, dia harap anak2 ada sekali.

2) Setiap hari aku akan tolong MIL lipat kain baju anak dia sebab aku kesian tengok dia lipat sorang2. Faham2 jelah kan SIL 7 orang kot, berbakul2 kain baju depa. Jenis SIL aku memang depa tak kan lipat kain baju sendiri. MIL aku tak pernah tegur pun perangai depa tu.Sampaikan spendar depa yg berlubang, kekuningan tu pun aku lipatkan. SIL aku semua umur lingkungan 16-30 tahun dah kot.

3) MIL suka campur urusan aku laki bini. Kami laki bini selalu gaduh sebab aku tak selesa duduk situ. MIL suka curi2 dengar. MIL saon2 aku time suami aku takde. Bila suami aku ada, baik sangat MIL layan aku. Time laki aku takde, aku lalu masa MIL makan kt meja, siket pun tak mengajak aku. Aku ni dah la segan nak bukak periuk nasi kalau orang tak mengajak. Kebuluran la aku sampai laki aku balik kerja. Aku gaduh dengan laki aku, MIL aku suruh SIL aku beli tiket bas. Suruh aku balik duduk dengan mak ayah aku. Mentang2 aku ni menumpang. Suka2 MIL halau aku

4) Aku rasa mcm takde privacy lansung sebab SIL aku suka masuk dalam bilik aku. Alasan depa sebab nk guna bilik air dalam bilik aku. Aku ingat lagi masa mula2 aku masuk rumah tu. Bilik air kotor berlender. Aku cuci klorox sental habis sampai berkilat. Dah berkilat depa kemain lagi nk guna. Masa kotor dulu takde orang pun nk bersihkan. Depa masuk bilik aku bukan reti nk ketuk pintu. Main terjah je. Kalau aku kunci pintu depa ketuk kuat2 sampai lah aku bukak. Tak dak fikir orang tengah berj1mak ke apa. Semata2 mintak bukak pintu sebab nk guna bilik air aku.

5) Nak cerita pasal bilik air yg lain pulak. SIL aku ramai2 tu gantung plastik dalam bilik air selagi tak penuh PAD dalam plastik tu, selagi tu depa tak buang. Pernah sampai 2 bulan plastik PAD tu tergantung dalam bilik air tu. Walaupun Bertakung dar ah dalam plastik tu. Nak mntah aku tengok. Kalau tetamu datang memang guna bilik air tu. Spendar brar selalu ada dalam baldi, atas lantai bilik air

6) MIL kata aku ni malas masak. Ni aku nk cerita. Time aku masak MIL aku buang apa yg aku masak. Alasan dia macam2. Lauk tu masuk lalat lah. Tapi boleh pulak MIL basuh lauk tu. MIL kutip satu persatu lepastu buat masak benda lain. Aku masak nasi, MIL aku ambil periuk lain, masak nasi lain. Jadi apa gunanya aku masak nasi kalau takde orang makan? Nasi sama je kot tak kira lah siapa pun yang masak.

Bukannya nasi ni ada rasa lain2 pun. Kalau FIL puji masakan aku sedap, MIL aku macam tak puashati je. Kadang aku giveup tak tahu lah nk masak ke tidak. Ada je tak kena. Dah tu aku masak untuk laki aku, SIL aku kemain kelahap lagi makan sampai tak ingat orang belakang. Jenis MIL aku ni kalau aku cuti memasak. Memang habis la dia hamun aku pemalas. Bila aku tolong masakkan untuk anak2 perempuan dia 7 orang tu baru MIL puashati. MIL pernah cakap dia takkan makan siket pun masakan air tangan aku.

7) SIL aku ni semua kuat berkelahi. Sampai bertumbuk, bertarik rambut. Setiap hari mesti kecoh rumah ni dengan perangai depa. Malu weh kt jiran2. Depa bukan budak kecik lagi. Umur dah 16-30 tahun kot. Nak cerita bab duit. Memang serabut bab duit kena sentiasa berjaga sebab ada pencuri dalam rumah tu. Salah sorang SIL aku ni jenis kuat mencuri. Duit meniaga aku hilang RM600. Sebenarnya dalam rumah tu duit sesiapa pun memang selalu hilang. Memang kerja SIL aku yang sorang ni. Dah kantoi pun dia takkan mengaku.

8 ) Sengketa dengan MIL tak pernah berakhir. MIL aku mengadu dekat suami aku. Dia kata aku ni tunding2 jari atas muka dia. Ibarat kata aku ni kurang ajar lah dengan MIL sampai tunjai2 MIL aku ni. Sampai hati MIL fitnah aku. Aku tak pernah buat pun macam tu. Kalau betul aku buat MIL tak lawan aku ke masa tu?

9) Segala perbelanjaan rumah suami aku dan sorang sahaja SIL yg kena tanggung sebab kami je yang berkerja. Yang lain semua duduk rilek saje. ON TV KIPAS 24JAM. Bil api melambung sampai RM300 sebulan. Berbekalkan gaji suami aku RM1500. Bayar kereta RM500, sewa rumah RM250. Selebihnya MIL aku akan uruskan gaji suami aku. Aku ni macam takde hak apa pun. Suami aku pernah la bertekak pasal belanja rumah ni tapi MIL aku cakap dah tanggungjawab anak lelaki. Kesian laki aku tu, dah lah dia sorang je anak lelaki. Habis tu anak perempuan yg tak bleh bekerja dan saling membantu ke? Betul ke ajaran MIL aku tu? Aku dengan suami nk duduk rumah sewa sendiri tapi duit gaji total habis kt depa je. Takde simpanan lansung ni. Please gais, bagi nasihat siket. Sy rasa macam nk depression lah dgn MIL dan 7 orang SIL ni.

Sedih min baca. Cerita di atas mndapat prhatian ntizen :

Aletta Lits : Bincang dgn suami. Sblm berlaku kekurangajaran ko dgn keluarga dia baik kamu pindah. Pindah yg jauh sikit. Peranan anak tu semua sama,asalkan dia lahir dr rahim ibunya maka semua kena bertanggungjawab terhadap ibubapa. Takkan mentang2 dia seorg lelaki jadi semua beban tu letak d bahu dia. Habis mcm mana dgn ibubapa yg semuanya anak perempuan. Takkan nak tggl rmh org tua2 bila dah tua nanti.

Bincang 4mata dgn suami apa yg ko rasa dan apa yg ko pendam. Rakam semua perbuatan mil kau tu bagi tgk dekat suami kau. Boleh dpt tekanan mental o mcm tu. Semua benda tak kena kalau suami ko tak nak pindah ko pindah seorg2 dia nak ikut atau tak terpulang

Ganung Kite : Apa boleh buat kalau dah isteri nak tak nak kena patuh kepada suami selagi tidak menyalahi hukum.Tapi wahai suami yg budiman sanggup ke awak biarkan isteri awak diperlakukan begitu.Memang keadaan suami ada dua penjuru di telan m4ti mak diluah m4ti bapak.

Anak lelaki yg dah kawin nak tak nak Mak diutamakan tapi kalaulah begitu caranya layanan mertua pada menantu mohon sangat2 si anak ambil jalan pertengahan bincang elok2 dan cari jalan terbaik utk jernihkan keadaan. . Jika tak lebih baik lah awak pi dah buat sementara waktu utk sedarkan mereka. . . In sha allah moga2 keluarga ini kembali ke jalan terbaik mayani tetamu istimewa. .

Rossa Abdul Rahman : Mak Aiiii 7 pompuan pemalas. . Klau lelaki biawak hidup. . Yg betina berlonggok ni nak panggil pemalas spesis apa nie. . Ada umur 30tahun dah. . . Kematu apam hangit tu tak reti nolong keje rumah ke. . Anak aku jantan umur 8 dgn 14 tahun reti jgk bt keje rumah woii. . Taubat aku baca pengakuan kau. . . Klaulah dugaan ni jatuh kat aku. . Mau aku sawan barbi dalam rumah tu. . By KRT

Kredit : edisiharian

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*