“Macam buang makanan tak habis je”..Ibu Anak Lima “Selamba” Buang Anak Dlm Tong Sampah Sebab Miskin

K3s buang anak memang makin menjadi-jadi, lagi-lagi dekat negara-negara Asia macam Malaysia. Tapi kebanyakan k3s pembuangan bayi dekat sini berlaku sebab mengandung waktu remaja. Namun, seorang ibu anak lima di Thailand buang bayinya yang baru berusia sehari di dalam tong sampah sebelum dengan ‘selambe’ berlalu pergi menaiki motosikal. Menurut Mirror, wanita berusia 29 tahun yang hanya dikenali sebagai Warapon melahirkan anaknya di rumahnya di Samut Prakan, Rabu lalu.

Keesokan harinya, dia membawa motosikal ke bandar sebelah untuk mencari tempat yang ‘sesuai’ untuk membuang anaknya.

Nak dijadikan cerita, kawasan tempat pembuangan sampah tu ada CCTV dan dalam video tu boleh nampak Warapon membuang bayinya yang diletakkan dalam plastik hitam berdekatan dengan tong sampah di tepi jalan. Macam buang makanan tak habis je.

Sebelum berlalu pergi, korang boleh tengok ibu ni toleh belakang untuk pastikan tak ada orang ikut dia. Yang tak boleh bla, dia boleh pulak bawak anak dia ikut sekali pergi buang adik. Apa yang dia nak ajar anak dia sebenarnya?

Bayi ini terbiar di dalam tong sampah selama empat jam tengah panas sebelum tukang kutip sampah datang untuk mengutip sampah.

Sejurus selepas tukang kutip sampah melihat bayi tersebut, dia terus menelefon pihak polis dan bayi itu dikejarkan ke hspital Sampran.

Ketika pihak berkuasa menemui ibu ini, Warapon didapati mengalami komplikasi ketika beranak dan mengalami pend4rahan yang banyak. Dia juga turut dihantar ke hspital yang sama.

Warapon mengaku yang dia telah mengabaikan bayinya kerana mengatakan dia tak mempunyai wang yang cukup untuk membesarkan seorang lagi anak.

Suami saya hanya bekerja sebagai seorang pemandu dan mendapat wang sebanyak 10,000 baht (RM1,300) sebulan. Tak cukup untuk keluarga yang besar.)

“Saya tak berniat nak bnvh dia. Saya tinggalkan dia di situ dan berharap seseorang akan menemuinya dan menjaganya.

“Saya takut ada orang nampak saya sebabtu saya pergi cepat-cepat. Saya menyesal dengan perbuatan saya.”

Ibu ini didakwa dengan kesalahan mengabaikan kanak-kanak bawah umur sembilan tahun.

Sebab tu lah family planning ni penting. Bukan dah nak berak baru kau nak gali lubang.

Antara Komen netizen

“Senangnya mengandung..aku punya payah..tiap2 bulan perabis beli upt and opk bg la kat org kot ye pun taknk..baby tu ”

“Miskin atau kaya bukan urusan kita bila allah kata kau kaya..kaya lah klu miskin tapi ramai anak tu rezeki dia.”

“Yg salah mak dgn ayh nya…dh tau x larat nk menanggung merancang lah”

“Klu x nk mengandung suruh suami pancut luar klu x mampu bli knd0m.atau ikat ovari tu.tp kdg2 sang suami x nk bekerjasama”

X sngup nk bc sampai hbs.. Buat benda yg sia2.. mgandung 9bulan ss4kit beranak ssh miskin p buang…. Mana p iman dan akal hang… letih lah… Kalau aku jpa aku bw lari dlu ni..

Sedihnya…. klu x mampu.. pergilah hspital minta ikat.. supaya x beranakkkk banyakkkk… jgn buang bayi yg x berdosa…

Klau xmampu nk jaga bgi pada yg nk ank ramai ..kcian bby tu x bersalah dibuang mcm tu..xde akal agknye kan ..raknyat malaysia ni prihatin bg jela pada yg nk ank ramai yg berebut nk jadikan ank angkat..insyaallah

Kalau dah tak mampu .kan boleh berikan orang. Bayangkan kalau baby itu kena makan dengan anjing. Apa perasan kalau anda tempat baby itu. Mak apa tak ada hati dan perasan saya rasa dunia ini hendak kemimat tak lama lagi sangup mak buang anak sendiri.

Ngapa buat gitu..huhuhu betapa ramai org nak menjadikan ank angkat dan mahu kan ank. Kalau tak mampu nak jaga cari lah org utk jaga anak tu.bukan buang mcm buang sampah.

Sumber:lobakmerah via menujukebenaran

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*