“Kuah tu pekat semacam je, siap boleh perah” – Gadis Ini Syak Penjual Blend Surat Khabar Atau Kotak Untuk Pekatkan Kuah Laksa?

Bagi mereka yang menceburi bisnes makanan, admin rasa bisnes ini antara perniagaan yang paling berisiko tinggi sebab ada banyak cabaran yang perlu seorang peniaga lalui.Tapi admin paling pantang kalau ada peniaga yang menipu bab makanan. Tambah-tambah pulak membhayakan pelanggan macam blend surat khabar untuk pekatkan kuah laksa! Wuish boleh sebabkan knser tau tak?? Karbon tu!

“Aku musykil gila isi dia tak hancur dan aku boleh perah. Korang rasa?”

Menurut satu posting viral di Twitter, netizen ini telah berkongsi pengalaman membeli sebungkus laksa yang dirasakannya agak pelik.

Apa yang pelik? Kata mngsa, laksa tu ada isi-isi yang tak hancur dan lebih musykil, isi tersebut pulak boleh diperah macam kertas. Aduh apa kebenda tu??

“Aku bukan nak tutup periuk nasi peniaga. Aku cuma nak korang berhati-hati dan kalau jumpa macam ni, beringat jela”

Sungguhpun kita tak tahu sama ada betul kertas atau tidak, mngsa ingatkan kepada semua pembeli supaya hati-hati jelah. Takutlah terkena sebab benda macam ni memang wujud dan ada peniaga lain buat untuk pekatkan kuah laksa mereka.

“Ada peniaga buat kuah laksa letak tisu sebab nak bagi kuah tu pekat”

Netizen yang membaca tweet ni pun ada reveal yang memang sesetengah penjual gunakan ’tisu’ untuk pekatkan kuah laksa. Tapi ada juga yang macam husnuzon dan anggap isi tersebut mungkin isi sardin yang tak hancur. Emm min pun keliru lah.

Apa-apapun korang kat luar sana hati-hatilah kalau makan makanan kat luar ni. Sebelum nak makan tu periksa dulu macam mana keadaan kedai dan check keadaan makanan tu baik atau tak. Jangan main ngap je!

Antara komen ntizen,

Bay nur, Jangan suzon begitu, belum tentu benar apa yang diduga. Setau saya ada juga buah untuk masak yang warnanya pekat seperti itu. Buah kluak namanya. Apa mgkn dia pakai buah itu.

Amir shaari, Tpi aq degaq kat plestin… Diaorang simpan kotak rebus bg hancur… Suap2 kat ank2 yg kelaparan…sapa tah cita yg selalu p tlng kt palestin… Neh bukan nk backup tpi nk gtw… Asanya x bhaya la kot kertas… Bukan nk backup peniaga neh noh

Honey madu, klu kt penang ada ja kuah laksa kale nie….dlm kuah tu dia msuk petis udang siap2…psal yg isi ikn tu mcm kertas tu xdak jawapan lah plak…buat sndr la sng…rebuih ikan sndr…noh?

Nurul Syafiqa, Tpi mmg ade pnjual mcm ni.. kt kg dulu ade pnjual buat laksa dia nk pekatkan kuah..dia blend sekali tisu last2 kntoi ngn org kmpung.. benti niaga pindah kua dah dri kg tu…

Cik puan sri Atika, Aku syak ko ni da xtau masak pastu nk komplen je kje…aku syak la…huhuhuhuhu pniaga tu blend ikan x hancur la…lain kali rasa dlu jgn ptnah org…xbaik tutup priuk nasik org.

Daus Ishak, kalau jalan kebun…kebanyakan penjual makanan tepi jalan…byk Ind……hahaha…xmustahil boleh jd mcm tu

Sumber: lobakmerah via viralkini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*